Måsarna traskar runt och mumsar i sig vad de hittar på marken. Vi betraktar dem medan vi äter varsin ”röd pölse med bröd” vid korvluvan i Fredrikshamn. Det är ett måste när vi är i Danmark, och vi hinner precis innan vi ska med färjan till Göteborg.  Jag tänker på allt vi har hunnit med på dessa få dagar – en långhelg på Nordjylland och Skagen.

ScreenHunter_578 May. 11 11.28

Första stoppet var på Skallerup Seaside Resort som är en fantastisk semesterby och som passar alla åldrar. Här finns ett härligt badland, stort lekrum för barnen, mataffär med allt vad man behöver samt restaurang. Pizzeria för dem som vill äta i huset men inte orkar göra egen middag. Perfekt! Nu har vi inte barn med oss så vi går till det mysiga Spa som  ”kallas” Romulus inrett i romersk stil.

ScreenHunter_579 May. 11 12.59Här spenderar vi ett par timmar med att bada i de olika bassängerna och slappna av i relaxavdelningen. Provade även på deras nya ”bastu för sinnen” där ljus och doft spelade in. Vi gick förbi pizzerian på vägen tillbaka till huset och köpte med oss några goda pizzor som vi njöt av tillsammans med en flaska vin som vi hade köpt i mataffären.

loenstrup_0Vi hade hört talas om de breda stränderna vid Västkusten och testade att köra bil på stranden! Ganska läskigt men skoj var det. Besökte även den lilla byn Lönstrup där vi åt varsin härlig lunchtallrik med rödspätta, räkor och annat gott på Café Karlsson.

Efter lunch körde vi till Örnreservatet för att kolla på örnar. Deras örnshow började kl. 15.00 och den kan varmt rekommenderas. Här såg man olika örnar som havsörnar med jättevingar visa upp sin flygkonst. Superspännande.

ScreenHunter_580 May. 11 13.41

Därefter körde vi till vårt nästa övernattningsställe nämligen Gl. Aalbäk Kro som ligger på vägen mot Skagen. Fick ett trevligt rum med uteplats. Efter att ha promenerat runt lite i den lilla byn så åt vi en härlig middag i restaurangen.

ScreenHunter_582 May. 11 15.21

Nästa dag körde vi till ”Den tilsandede kirke” alltså en kyrka som har blivit nästan helt begravd av sand och öken. Ja du läste rätt – det liknar faktisk en bit öken mitt i Danmark! På vägen mot Skagen svängde vi av till vänster och körde till det gamla Skagen. Det är alltså det ursprungliga Skagen med fina gamla gulmålade hus med vita knutor. Lunch på välkända Hotel Ruth där vi kunde sitta på deras uteservering.

Sedan fortsatte vi vår färd mot ”spetsen av Danmark” och hann fram till hotellet Den Gamle Skibssmedie som ligger granne med Den Svenska Kyrkan. Här fick vi ett härligt dubbelrum med egen balkong. Sen var det tid att gå ut på stan och shoppa lite på de trevliga gågatorna och äta en glass medan vi tittade på folk. Väl tillbaka på hotellet så tog vi en dusch och klädde om. Sen promenerade vi ner till hamnen där det var fullt med folk. Här var det verkligen gemytligt med olika restauranger där man kunde äta färska räkor och skaldjur. Vi valde att äta i restaurang Pakhuset och fick här den godaste fisksoppan som vi har smakat – mums.

ScreenHunter_583 May. 11 15.23En god frukost på hotellet dagen efter och sedan ett besök på ”Spetsen av Danmark” alltså där 2 hav möts! Häftig upplevelse att stå med 1 fot i Skagerrak och 1 fot i Kattegatt! Därefter 1 timmes bilåkning till Frederikshavn där vi har gått runt lite på gågator och passat på att handla lite dansk mat med oss hem. Och nu står vi alltså här och äter korv. Ser redan fram emot nästa Danmarksbesök.