Hur gör man om man inte kan bestämma sig för om man ska bila till semestermålet eller flyga?

En kombo såklart!

Dag 1

Flyg från Köpenhamn till Wien. Hyrbil från Wien till Ljubljana, 38mil

Lyfter från Köpenhamn på förmiddagen och landar i Wien vid lunchtid. Hämtar vår förbokade hyrbil och meddelar att vi har för avsikt att köra både till Slovenien och Kroatien. Är framme på Grand Hotel Union Business i Ljubljana tidig eftermiddag. Alldeles lagom för att hinna se oss omkring i denna trevliga stad. Utanför hotellet svänger vi ner mot torget och observerar nationalskalden som står där och blickar mot sin Julia, går sen över bron med drakarna (Svärmödrarnas bro..) och tar linbanan upp till slottet för att titta på utsikten. Väl nere igen blir det en mycket god middag på restaurang Julia.
Wien

Dag 2-5

Innan avfärd tar vi en liten shoppingrunda och besöker såklart matmarknaden på andra sidan floden.

Målet för dagen är Umag, 13 mil, och eftersom vi kör själv och kan göra precis som vi vill tar vi en sväng inom Piran för att äta lunch. Väldigt mysigt. Vi går längs vattnet och låter det stänka över oss. Väljer sen en av alla de restauranger som finns på torget. Svårt att slita sig men nyfikenheten på vad som komma skall får iväg oss.

Umag

Kommer fram till Meliá Istrian Villas i Umag på eftermiddagen och installerar oss i vårt hus innan vi utforskar hotellområdet som visar sig vara väldigt stort. Glada för att vi bokat hela fyra nätter här! Under dessa dagar njuter vi för allt vad vi är värda och lagar både mat själv och äter ute. En kväll åker vi in till Umag stad med det söta lilla tåget som går fram och tillbaka.

Hotellet

Dag 6-12

Dröjer oss kvar på hotellområdet efter utcheckning innan det bär iväg mot Rovinj. Vi har ingen brådska, dagens biletapp är bara 6 mil. Möter upp våra vänner vid huset vi hyrt för en vecka. Huset ligger 15 minuters bilfärd utanför staden, i Rovinjsko Selo och är alldeles lagom för oss åtta. Och Rovinj….ja suck..precis så mysigt, vackert, gulligt och charmigt som vi hört. Tänk bara: trånga ringlande gränder, gamla hus, fönsterluckor i fina färger och tvättlinor lite överallt som skvallrar om det är dagen för vit- eller kulörtvätt.

Rovinj

Med bilen tar vi oss till olika stränder varje dag och överallt hittar vi badkarsklart vatten. Vi avslutar i vår alldeles egen pool där det blir både bollspel och vattengympa. Vi kör söderut till Pula för att se amfiteatern och norrut för att se utsikten över Limfjorden. En båttur i solnedgången ger oss fantastiska minnen och foton till semestersamlingen.

Kroatien_1

Kroatien_2

Kroatien_3

Dag 13

Längsta biletappen på resan, 56 mil. Men eftersom vi verkligen vill njuta av den frihet man har när man kör själv tar vi en liten omväg för att titta på byn Bled i Slovenien. Det visar sig kräva lite mer tålamod än vi räknat med då den lilla byn har väldigt mycket besökare just denna dag. Men OJ vad det var värt det! Så häpnadsväckande vackert att det inte är någon idé att försöka beskriva. Doppet i sjön var t o m semesterns bästa enlig ungdomarna.

Kroatien_4

Ganska sent är vi framme i Wien på Arion Cityhotel Vienna och kvällsmaten blir såklart en Schnitzel på nöjesfältet Prater dit vi tar spårvagnen från hotellet.

Dag 14

Har en stund på oss innan det är dags att åka till flygplatsen. Medan män och ungdomar roar sig en vända till på Prater så letar jag och väninnan upp Hundertwasserhaus för att få se dessa märkliga Gaudi inspirerade hus som man bara sett på bilder tidigare.

Gaudi

Är hemma i Helsingborg igen till kvällen och är SÅ nöjda. Varje gång vi gör en sådan här resa där vi bor i olika länder, på olika ställen och med varierande längd tror vi alltid att så här bra kan det inte bli nästa gång men återigen överträffas våra förväntningar med råge!! Otroligt hur mycket man kan få ut av en 14 dagars semester. Det känns som man varit borta mycket längre tack vare alla upplevelser.